آش قره قروت

آش آلو

آش آلو یکی از غذاهای سنتی استان مرکزی می باشد این غذا در شهر ساوه طرفدران خاص خود را دارد.آش آلو دستور پخت های مختلفی دارد وتقریبا هر شهری بنا به ذائقه مردم آن منطقه نوع خاصی از آن را تهیه می کند.استفاده از آلو باعث می شود که آش طعم ملسی پیدا کند که البته طعم آن هم باز بستگی به نوع آلویی دارد که در آن به کار می برید.معمولا آش ها طعم شور و ترشی دارند بنابراین بهتر است از آلویی استفاده شود که بدون استفاده از مواد افزودنی دیگر این طعم را به غذای شما بدهد. آلو یک میوه تک هسته ای از خانواده زردآلو و هلو می باشد.خواص آلو بخارا یا همان آلو خشک کمتر از میوه آلو نیست.ترکیبات سوربیتول و ایساتین موجود در آلو باعث می‌شود سیستم گوارش تنظیم شود و یبوست را هم از بین می‌برد.ویتامین سی موجود در آلو بدن را در برابر عامل‌های عفونی تقویت و با التهاب و رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند.

الو به دلیل ملین بودن برای یبوست بسیار مفید است.

آلو به حفظ سلامت قلب هم کمک می‌کند. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ما را از شر رادیکال‌های آزاد خلاص می‌کند و نمی‌گذارد کلسترول اکسید شود. اکسیداسیون کلسترول برای رگ‌های خونی خطرناک است، و ممکن است در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی، از جمله کلسترول بالا و سکته‌ی قلبی، شود. ویتامین سی موجود در آلو به‌خصوص برای جلوگیری از بروز مشکلات قلبی در بیماران دیابتی به‌شدت مفید است.آلو و آلوبخارا ملین‌های طبیعی بسیار موثری هستند و کاری می‌کنند که شکم به‌خوبی و منظم کار کند.آلو و آلوبخارا توانایی بدن را در جذب آهن افزایش می‌دهند، چون این میوه حاوی ویتامین سی زیادی است. بدن برای تولید سلول‌های خونی به‌شدت به آهن موجود در آلو نیاز دارد. آهن باعث می‌شود گردش خون بهبود پیدا کند و نمی‌گذارد بدن دچار کم‌خونی شود.آلو سموم را از بدن می‌زداید، از یبوست جلوگیری می‌کند، و به‌صورت طبیعی وزن را کاهش می‌دهد. سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است و هر دوی این‌ها به هضم راحت‌تر و سوخت‌وساز بهتر یاری می‌رسانند.از انواع دیگر آش می توان به آش گشنیز ، آش ترخینه ، آش ماسوآ و آش چهل گیاه اشاره کرد.

مواد لازم

  • نخود : ۱ پیمانه
  • پیاز داغ : ۲ قاشق سوپ خوری
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق سوپ خوری
  • لوبیا چیتی : ⅕ پیمانه
  • آلو بخارا : ۳۰۰ گرم
  • رشته آش : ۲۰۰ گرم
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم

مراحل پخت

    • مرحله ۱

      ابتدا پیاز را خرد کرده و در مقداری روغن مخصوص سرخ کردن تفت می دهیم.

    •  مرحله ۲

      سپس ادویه ها و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

    •  مرحله ۳

      نخود و لوبیا را که از قبل خیس کرده ایم ، به ظرف اضافه می کنیم و حدود ۲ لیتر آب روی آن می ریزیم.

    •  مرحله ۴

      قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا حبوبات پخته شوند.(حدود ۲ ساعت زمان می برد).

    •  مرحله ۵

      پس از پخته شدن حبوبات ، پیاز و رب اضافه می کنیم و روی آنها آب می ریزیم تا خوب با هم مخلوط شوند و پخته شوند.

    •  مرحله ۶

      سپس آلوها را که به مدت ۱۵ دقیقه خیس کرده ایم ، به آن اضافه می کنیم.

    •  مرحله ۷

      پس از ریختن آلوها ، و بعد از گذشت حداقل ۱۵ دقیقه رشته آشی را اضافه می کنیم.

    •  مرحله ۸

      در نهایت پس از آنکه رشته ها نرم شد و آش لعابدار شد ، شعله را خاموش می کنیم و غذا آماده است.


       
  • زمان مهیا کردن: ۲۰دقیقه

  • زمان پخت:۴ساعت

  • زمان آماده سازی:۴ساعت ۳۰دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:مرکزی

دستور تکمیلی این غذا

  • به جای سرخ کردن پیاز آن را همراه با نعناع در حرارت ملایم تفت دهید.
  • استفاده از انواع جوانه زده حبوبات علاوه بر پیشگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی میزان دسترسی به مواد مغذی را چندین برابر می کند.
  • از آن جا که جوانه زدن تا حدودی ترکیبات نفخ ای حبوبات را کاهش می دهد ، افرادی که با خوردن کمی حبوبات نفخ می کنند ، می توانند از انواع جوانه زده آن استفاده کنند.
  • حبوبات را حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • حبوبات را قبل از اضافه کردن به غذا حتما جداگانه بپزید.
  • حتما رب گوجه فرنگی را پی از باز کردن قوطی ، از ظرف فلزی خارج کرده آن را در ظرف شیشه ای در بسته و در پخچال نگه داری کنید.
  • می توانید آبی را که آلوها در آن مانده بود را نیز به غذا اضافه کنید و همه را خوب مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه دیگر روی اجاق قرار دهید تا جا بیفتد.
  • این غذا وعده مناسبی برای پیش غذا و شام می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای افطار است.
  • این غذا می تواند حدود ۱۰% انرژی روزانه یک فرد بزرگسال را تامین کند.
  • این غذا به خاطر وجود حبوبات می تواند حدود یک سوم نیاز روزانه ک فرد بزرگسال را به پروتیین برطرف نماید.
  • حبوبات از جمله لوبیا چیتی و نخود حاوی فیتواستروژن ها می باشند که ممکن است در خانم ها منجر به کاهش عوارض یائسگی شود ؛ البته بانوانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند ، باید مراقب استروژن دریافتی خود باشند.
  • آلو بخارا دارای مقادیر زیادی فیبر غذایی ، پتاسیم ، قند و ویتامین C می باشد و از فواید خوردن آن می توان به احیای روحیه ، تقویت قلب ، کبد ، معده و کم به هضم غذا اشاره کرد.

مطالب مرتبط

ماشروم جولیان

ماشروم جولیان

کوفته بلغور با سیب زمینی
یتیمچه

یتیمچه