آش اُماج

آش اُماج

آش اُماج یکی از آش های استان قم می باشد.قم یک استان گرم و خشک است.این آش انواع مختلفی دارد که در اینجا به یکی دیگر از انواع آن اشاره می کنیم. وجه تشابه این نوع آش با هم نامهای خود این است که در این آش از نوعی خمیر برای پخت استفاده می شود که ابتدا باید آن را تهیه کنید سپس به سراغ پخت آش بروید و این تنها تشابهی است که این نوع آش با آش های شبیه خود دارد. ولی در بقیه مواد تشکیل دهنده متفاوت است.
دلیل اسم این آش به اُماج به دلیل خمیری است که در آن استفاده می شود می شود.
طرز تهیه خمیر به این صورت است که آرد را در سینی ریخته و کمی آب روی آن می پاشیم و مواد را باهم، هم می زنیم .سپس مایع به دست آمده را از صافی دانه درشت رد می کنیم تا دانه هایی به اندازه عدس به دست آید .به این ترتیب خمیر اُماج آماده می گردد.

مواد لازم

  • آرد : ⅖ پیمانه
  • عدس : ۱ پیمانه
  • پیاز متوسط : ۲ عدد
  • سبزی آش : ۱ کیلوگرم
  • چغندر متوسط : ۱ عدد
  • روغن : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    طرز تهیه اُماج

  •  مرحله ۲

    آرد را در سینی ریخته کمی آب روی آن می پاشیم و هم می زنیم .

  •  مرحله ۳

    سپس آن را از صافی دانه درشت رد می کنیم تا دانه هایی به اندازه عدس به دست آید .به این ترکیب آرد اماج گویند.

  •  مرحله ۴

    تهیه آش

  •  مرحله ۵

    ابتدا سبزی ها را خرد کرده و سپس در آب می پزیم .

  •  مرحله ۶

    عدسرا که از قبل پخته ایم و چغندر رنده شده را به سبزی اضافه می کنیم .

  •  مرحله ۷

    آرد مالیده شده یا گلوله گلوله شده(اُماج) و بعد پیاز و نعنا تفت داده و نمک و فلفل و زردچوبه را می افزاییم.

  •  مرحله ۸

    در بعضی مناطق در انتها ، قره قروت یا سرکه به آش اضافه می کنند.

  • زمان مهیا کردن:۱ساعت

  • زمان پخت:۴ساعت

  • زمان آماده سازی:۵ساعت

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:قم

دستور تکمیلی این غذا

  • استفاده از انواع جوانه زده حبوبات علاوه بر پیشگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی میزان دسترسی به مواد مغذی را چندین برابر می کند.
  • از آن جا که جوانه زدن تا حدودی ترکیبات نفخ ای حبوبات را کاهش می دهد ، افرادی که با خوردن کمی حبوبات نفخ می کنند ، می توانند از انواع جوانه زده آن استفاده کنند.
  • حبوبات را حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • حبوبات را قبل از اضافه کردن به غذا حتما جداگانه بپزید.
  • بهتر است سبزی را در قطعات بزرگ و با چاقوی تیز خرد کنید و در آب کم و یا به صورت بخارپز طبخ کنید و در مراحل آخر پخت به غذا اضافه کنید تا ویتامین ها و املاح آن کم تر از دست برود.
  • حتما از آرد سبوس دار استفاده کنید تا میزان دریافت فیبر افزایش یابد.
  • پیاز را به جای سرخ کردن ، در حرارت ملایم و روغن کم تفت دهید.
  • گلوله های به دست آمده از خمیر را که همان اماج می باشد پس از تهیه می توانید به مدت ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا خشک شود و یا به صورت سنتی در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود و استفاده کنید.
  • این آش را می توان با اماج تازه و یا خیس نیز تهیه کرد. فقط بایستی آن را مدام هم بزنیم تا خمیر نشود.
  • این آش را می توان با رشته آش خرد شده نیز تدارک دید.
  • برای تهیه این آش می توان از آب ساده، آب مرغ یا آب گوشت نیز استفاده کرد.
  • این غذا وعده مناسبی برای شام و پیش غذا می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای افطار می باشد.
  • عدس از منابع خوب آهن می باشد که برای جذب بهتر این نوع آهن ، توصیه می شود در کنار غذا منابع حاوی ویتامین C مانند آب لیموی تازه مصرف شود.
  • چغندر به دلیل دارا بودن فیتوکمیکال ها خواص ضد سرطانی دارد.هم چنین منبع خوبی از انواع ضد سرطانی دارد. هم چنین منبع خوبی از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین A,C است که به جذب آهن موجود در عدس کمک می کند.
  • به علت وجود سبزیجات فراوان ، این غذا منبع خوبی از املاح معدنی به خصوص پتاسیم و منیزیم است ؛ در نتیجه به دفع اسیدیته عضلات بعد از ورزش و فعالیت بدنی و رفع خستگی کمک می کند. هم چنین در کنترل پرفشاری خون نیز می تواند موثر باشد.

مطالب مرتبط

آش آلو ترش

آش آلو ترش

/
آش قره قروت

آش آلو

آش دوغ اردبیل