آش بلغور شیر

آش بلغور شیر

آش بلغور شیر یکی از غذاهای سنتی استان کرمان است . همان طور که می دانید اکثر شهرهای ایران این آش را تهیه می کنند و محبوبت بسیاری در میان ایرانیان دارد اما همانطور که قبلا گفته شد هر شهری بنا به ذائقه و قدمت آن غذا، آن را تهیه می کند.

بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تامین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛ با مصرف یک پیمانه بلغور، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر تامین می‌شود!

بَلغور یا پرک به خود غله‌ای که در آسیاب آن را خرد میکنند و می شکنند چنان‌که آرد وله نشود میگویند، همچنین بلغور آش و خوراکی است که از گندم یا جوی نیمکوب تهیه می‌شود.
برای تهیه بلغور ، گندم پخته را پس از خشک شدن با آسیاب خرد می‌کنند، نه به نرمی آرد بلکه به درشتی لپهٔ ماش و کوچکتر و بزرگتر. در قدیم از برنج به مقدار کم و شاید سالی یک یا دو بار استفاده می‌کردند و بیشتر از غذاهایی مانند شب چره، به جای شام و پلوی بلغور یا آش بلغور استفاده می‌کردند. از آنجا که نمی‌توان گندم یا جو را به مدت طولانی نگاه داشت، گندم یا جو را پس از پوست گرفتن با آب یا شیر نیم پخت کرده و سپس خشک می‌نمودند و در هاون نیمکوب کرده و نگاه می‌داشتند. اما بلغور را می‌توان مدت‌ها نگهداری کرد بدون آنکه کپک بزند یا بوی رطوبت بگیرد و در مواقع ضرورت می‌توان با آن آش یا پلو تهیه کرد. هر کیلوگرم بلغور پخته شده حاوی ۸۰ میلی‌گرم کلسیم، ۴۰۰ میلی‌گرم فسفر، ۱۰ میلی‌گرم آهن، ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم است و حدود ۳۰۰ کالری انرژی تولید می‌کند.

مواد لازم

  • بلغور گندم : ۵۰۰ گرم
  • شیر : نیم کیلو
  • بلغور شیر خشک شده : ۱ لیوان
  • سیر : ۳-۴ حبه
  • برگ پیازچه خرد شده : ۲ قاشق غذاخوری
  • سیاه دانه : ۱ قاشق چایخوری
  • زردچوبه : ۱ قاشق چایخوری
  • آرد : نصف پیمانه
  • سیب زمینی : ۳-۴ عدد
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم

مراحل پخت

    • مرحله ۱

      ابتدا جهت تهیه بلغور شیر ، بلغور را پاک کرده در شیر داغ می ریزیم و به مدت نیم ساعت می گذاریم دم بکشد.

    •  مرحله ۲

      بلغور شیر به دست آمده را روی پارچه ریخته خشک می کنیم.

    •  مرحله ۳

      برای تهیه شولی بلغور شیر یک لیوان بلغور شیر را در قابلمه ریخته آب به آن افزوده وقتی جوش آمد زردچوبه ، سیاه دانه ، برگ پیازچه ، سیر خرد شده را اضافه می کنیم تا پخته شود.

    •  مرحله ۴

      سپس سیب زمینی ها را که حلقه حلقه خرد کرده ایم اضافه می کنیم تا پخته شوند.

    •  مرحله ۵

      نصف لیوان آرد را در آب حل کرده اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا گلوله نشود.

    •  مرحله ۶

      وقتی بوی خامی آرد برطرف شد ، نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

    •  مرحله ۷

      در آخر می توان به جای نعنا داغ ، ۲-۳ قاشق غذاخوری پیازچه داغ روی آن ریخته و هم می زنیم.


       
  • زمان مهیا کردن:۲۰دقیقه

  • زمان پخت:۱ساعت ۳۰دقیقه

  • زمان آماده سازی:۱ساعت ۴۵دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:کرمان

دستور تکمیلی این غذا

  • فراموش نکنید که بلغور شیر هم زردچوبه و هم زیره دارد پس نیازی به اضافه کردن ادویه دیگری نیست.
  • این آش مختص روزهای سرد فصل زمستان است و بیشتر به عنوان ناهار مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون بسیار مقوی و گرم است.
  • بهتر است از بلغور دانه ریز استفاده شود.
  • این غذا وعده مناسبی برای نهار می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای افطار می باشد.
  • سبزیجات موجود در این غذا در پیشگیری از یبوست و سرطان مفید می باشد.
  • شیر به عنوان منبع کلسیم یکی از مهم ترین ترکیبات معدنی مغذی می باشد. کلسیم نقش اساسی در استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد.
  • سیب زمینی منبع خوب پتاسیم بوده در صورتی که کالری در یافتی فرد تحت کنترل باشد(جهت پیشگیری از اضافه وزن یا چاقی) ، مصرف آن برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه می شود.

مطالب مرتبط

آش ترش

آش ترش

آش چغندر

آش چغندر

آش بادمجان

آش بادمجان