آش ترش

آش ترش

این غذا به دلیل وجود عدس ، لوبیا (پروتئین گیاهی ) و گوشت (پروتئین حیوانی )منبع خوبی از پروتئین است.در نتیجه برای کودکان در حال رشد، نوجوانان در سنین بلوغ و زنان باردار وشیرده مناسب است.و سرشار از اهن میباشد.

مواد لازم

  • لوبیا چیتی : ۱ پیمانه
  • عدس : ۱ پیمانه
  • آلو: ۱ پیمانه
  • چغندر : ۱ عدد
  • گوشت : ۳۰۰ گرم
  • روغن مایع : به مقدار لازم ( برای سرخ کردن )
  • سبزی آش : ۳۶۰ گرم
  • پیاز داغ : نصف پیمانه
  • رشته آشی : ۲۵۰ گرم
  • شکر : ۳ قاشق سوپ خوری
  • سرکه : نصف پیمانه
  • فلفل سیاه : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • تخم گشنیز : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    حبوبات را ۲۴ ساعت قبل هر کدام را جداگانه خیس کرده و ۲ تا ۳ بار آب آن را عوض کنید.

  •  مرحله ۲

    آلو را هم به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید.

  •  مرحله ۳

    در قابلمه ای جداگانه ، چغندر را به مدت ۲ ساعت آب پز کنید.

  •  مرحله ۴

    در قابلمه دیگر نخود و ۵ پیامنه آب ریخته ، روی حرارت زیاد قرار دهید، پس از جوش آمدن ، حرارت را ملایم می کنیم و در ظرف را بگذارید.

  •  مرحله ۵

    یک ساعت بعد ، لوبیا را اضافه کنید ، زمانی که نیم پز شد عدس و گوشت خرد شده را به آن می افزایید واجازه می دهید کاملا بپزد.

  •  مرحله ۶

    زردچوبه و تخم گشنیز را در تابه ای حاوی روغن تفت داده همراه با سبزی ، نیمی از پیاز داغ ، چغندر خرد شده ، همه را باهم تفت داده و به مواد دیگر در قابلمه اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۷

    نمک و فلفل را در نیم ساعت آخر به مواد آش اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۸

    در اوخر پخت ، رشته را به آش اضافه کرده ، مرتب هم می زنیم و اجازه می دهیم آهسته بجوشد تا جا بیفتد.

  •  مرحله ۹

    شکر را در سرکه حل کرده وهمراه با آلو به آش اضافه کنید.

  •  مرحله ۱۰

    پس از پخت ، آش را در ظرف مورد نظر ریخته روی آن را با نعنا داغ ، زعفران ، ما بقی پیاز داغ و در صورت تمایل با مواد دیگر تزیین کنید.

  • زمان مهیا کردن:۱۵دقیقه

  • زمان پخت:۱ساعت

  • زمان آماده سازی۲ساعت

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:البرز

دستور تکمیلی این غذا

  • خیساندن حبوبات سبب افزایش مواد مغذی موجود در حبوبات می شود.
  • بهتر است پیاز را به جای سرخ کردن کمی تفت دهید.
  • این غذا به دلیل وجود عدس ، لوبیا (پروتئین گیاهی ) و گوشت (پروتئین حیوانی )منبع خوبی از پروتئین است.در نتیجه برای کودکان در حال رشد، نوجوانان در سنین بلوغ و زنان باردار وشیرده مناسب است.
  • به علت وجود گوشت و حبوبات به خصوص عدس این غذا منبع خوبی از آهن به شمار می رود.
  • زعفران در گذشته برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه دریافته اند که این گیاه برای کاهش چربی خون و امراض قلبی می تواند مفید باشد.و همچنین زعفران اثرات ضد سرطانی دارد.
  • زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی اکسیدانی قوی خود یکی از موثرترین مواد در جلوگیری از سرطان ی شدن سلول های بدن است.همچنین ماده موثر زردچوبه باعث اثرات ضد التهابی ، جلوگیری از چسبندگی پلاکت ها و کاهش کلسترول خون میشود.
  • چغندر مورد استفاده در این غذا از منابع غنی از فیبر و پروتئین و بسیاری از ویتامین هاست و به دلیل وجود آنتوسیانین ها ، خاصیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی دارد و در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها به خصوص انواع سرطان ها و همچنین در بهبود سیستم دفاعی بدن نقش مهمی دارد.چغندر به دلیل فیبر بالا در کاهش کلسترول خون نیز نقش مهمی ایفا می نماید.
  • این غذا به دلیل وجود شکر برای افراد دیابتی مناسب نمی باشد.
  • سبزیجات از جمله منابع خوب منیزیم می باشد.به همین دلیل در افرادی که روزانه از مقادیر مناسب کلسیم استفاده می کنند ، توصیه می گردد.مصرف سبزیجات باعث ایجاد تعادل مناسب بین کلسیم و منیزیم در بدن می گردد.استفاده از سبزیجات در انواع رژیم های غذایی کاهش وزن و برای بیماران دیابتی ، مادران باردار ، به خصوص در مواردی که مبتلا به دیابت بارداری باشند و بیماران دارایی چربی خون بالا توصیه می شود.
  • توجه داشته باشید که مزه این آش باید ملس باشد.
  • اگر آش رقیق بود یک قاشق آرد را در کمی اب حا کرده در ۲۰ دقیقه آخر پخت به آش اضافه کنید.
  • اگر آش سفت شد ، کمی آب جوشیده به آن اضافه کنید.
  • مقدار سبزی داده شده بر مبنای پاک شده است و مقدار پاک نشده آن ۷۲۰ گرم است.
  • این غذا وعده مناسبی برای نهار وشام می باشد.
  • به عنوان پیش غذا هم می توان این غذا را سرو کرد
  • در ایام ماه مبارک رمضان میتواند وعده خوبی برای افطار باشد.

مطالب مرتبط

اش ترشی

آش ترشی

آش بلغور شیر

آش بلغور شیر

آش عدس

آش عدس