آش شله قلمکار

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار یکی از معروف ترین آش های ایران است که طرفداران زیادی دارد.این آش یکی از خوشمزه ترین آش های ایران است که مخصوصا در ماه مبارک رمضان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.در این آش تقریبا از تمام حبوبات استفاده می شود به علاوه آن از گوشت نیز در آن استفاده شده به همین دلیل بسیار مقوی و پرخاصیت می باشد. می توان گفت تهیه آش شله قلم کار مقداری سخت است و نیاز دارد که زمان زیادی را برای پخت آن صرف کنند ،به همین دلیل معمولا این آش را از بیرون تهیه کرده و نوش جان می کنند اما ما به شما توصیه می کنیم برای یک بار هم که شده این خوشمزه را در منزل تهیه کرده و از آن لذت ببرید.

تاریخچه این آش بسیار جالب است و گویا اولین بار در زمان ناصرالدین شاه قاجار تهیه شده است.ناصر الدین شاه قاجار بنابر نذری که داشت سالی یک روز، آن هم در فصل بهار ، به شهرستانک از ییلاقات شمال غرب تهران میرفته و آش شله قلم کار را تهیه می کرده است. بعدها به علت دوری راه به قریه سرخه حصار، واقع در شرق تهران می رفت. به فرمان او دوازده دیگ آش بار می گذاشتند که از قطعات گوشت چهارده رأس گوسفند و اکثر حبوبات و انواع خوردنیها ترکیب می شد. در طرز تهیه این آش تمامی سران دولت و رجال شهر و شاهزادگان و همسران شاه کمک می کردند .عده ای به پاک کردن حبوبات می پرداختند و عده ای دیگر سبزی ها را پاک می کردند .در آن زمان طرز تهیه این آش آنقدر اهمیت داشت که همگان دست به کار می شدند و سعی میکردند بیشترین بهره را از این نذر ببرند تا بیشتر مورد عنایت خداوند قرار بگیرند و هر کس بنا به شرایط خویش کاری انجام میداد. از آن زمان آشی که در آن همه جور موادی در آن به کار می رفت به نام آش شله قلم کار معروف گردید.

آش شله قلمکار برای کودکان در حال رشد، افراد ضعیف و مبتلایان به کم خونی بسیار مفید است؛ مواد موجود در این آش به غضروف سازی بدن کمک شایانی می‌کند.

محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: مس موجود در آش شله قلمکار التهابات بدن را کاهش می‌دهد و موجب بهبود روماتیسم مفصلی می‌شود؛ این آش به انعطاف پذیری رباط‌ها، مفاصل و رگ‌های خونی کمک شایانی می‌کند.

از انواع دیگر آش می توان به : آش مصطفی ، آش سورولی ، آش ترخینه و آش سبزی اشاره کرد.

مواد لازم

  • گندم پوست کنده : ۳ پیمانه
  • نخود : نصف پیمانه
  • عدس : نصف پیمانه
  • لوبیا سفید : نصف پیمانه
  • لوبیا قرمز : نصف پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی : نصف پیمانه
  • لوبیا چیتی : نصف پیمانه
  • گوشت با استخوان ( دنده و سرسینه گوسفند ): ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط : ۳ عدد
  • سبزیجات خرد شده (تره ، جعفری، برگ چغندر، گشنیز و اسفناج ): ⅕ کیلو
  • روغن : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • نعناع داغ : به مقدار لازم
  • سیر داغ : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کرده و آب آن را چند بار تعویض کرده و هر کدام را جداگانه می پزیم.

  •  مرحله ۲

    گوشت را نیز جدا می پزیم.

  •  مرحله ۳

    گندم را هم شسته و به صورت جداگانه می پزیم.

  •  مرحله ۴

    پس از پخت کامل گندم آن را با چرخ گوشت ۲ بار چرخ می کنیم.

  •  مرحله ۵

    پس از پخته شدن گوشت استخوان هایش را جدا کرده و گوشت را ریش ریش می کنیم.

  •  مرحله ۶

    سپس نخود ، لوبیا، عدس ، گندم ، نمک ، فلفل و آب گوشت را با هم روی حرارت می گذاریم تا با هم بپزند.

  •  مرحله ۷

    سپس به مقدار لازم آب به مواد اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۸

    زمانی که مواد کمی جا افتاد و پخته شد سبزی خرد شده را نیز به آن اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا ته نگیرد .

  •  مرحله ۹

    رنگ سبزی باید تغییر کند و کاملا جا بیفتد سپس گاز را خاموش می کنیم.(می توانید برای کش دار شدن بیشتر آش پس از پخت کامل همه مواد آنها را با گوشت کوب برقی و یا گوشت کوب معمولی مقداری بکوبید.)

  •  مرحله ۱۰

    در نهایت آش را در ظرفی ریخته و با نعناع داغ و سیر داغ و کشک تزیین می کنیم.

  • زمان مهیا کردن: ۱ساعت

  • زمان پخت:۵ساعت

  • زمان آماده سازی:۶ساعت

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:تهران

دستور تکمیلی این غذا

  • در هنگام استفاده از سبزی مقدار اسفناج بیشتر از سبزی های دیگر باشد.
  • می توانید نیمی از پیاز داغ و سیر داغ را هنگام پخت به آش اضافه کنید تا خوشمزه تر شود.
  • استفاده از انواع جوانه زده حبوبات علاوه بر پیشگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی میزان دسترسی به مواد مغذی را چندین برابر می کند.
  • از آن جا که جوانه زدن تا حدودی ترکیبات نفخ ای حبوبات را کاهش می دهد ، افرادی که با خوردن کمی حبوبات نفخ می کنند ، می توانند از انواع جوانه زده آن استفاده کنند.
  • حبوبات را حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • حبوبات را قبل از اضافه کردن به غذا حتما جداگانه بپزید.
  • برای سرخ کردن پیاز ، آن را با مقدار کمی روغن مخصوص سرخ کردنی و حرارت ملایم تفت دهید.
  • از نمک یددار تصفیه شده در طبخ غذا استفاده کنید. همچنین به منظور حفظ ید نمک ، بهتر است نمک یددار در مرحله آخر پخت غذا اضافه شود.
  • جهت حفظ ویتامین های موجود در سبزی ، مخصوصا ویتامین های محلول در آب ، بهتر است سبزی در انتهای پخت به آش اضافه گردد و پس از اضافه کردن سبزی ، درب ظرف پخت غذا را زیاد باز و بسته نکنید.
  • بهتر است سبزی مورد استفاده در پخت آش خیلی ریز خرد نشود و قطعات آن درشت تر باشد تا ویتامین ها و املاح موجود در سبزی بیشتر حفظ شود.
  • بهتر است هر از گاهی مواد را را با گوشت کوب بکوبید تا آش کش دار شود.
  • این غذا وعده مناسبی برای نهار ، شام ، پیش غذا و از همه مهمتر نذری می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای افطار می باشد.
  • به دلیل وجود گوشت و نیز غلات (گندم) و حبوبات (نخود ، عدس و لوبیا) این غذا یک منبع پروتئین کامل و پرکالری می باشد. لذا یک غذای مناسب برای تمامی گروه های سنی ، به خصوص کودکان در حال رشد ، نوجوانان، زنان باردار و شیرده می باشد.
  • علی رغم پرکالری و پرپروتئین بودن ، این آش دارای فیبر مناسبی هم می باشد که موجب احساس سیری زودتر و سلامت دستگاه گوارش خواهد شد.لذا به تعدیل چربی و قند خون و برطرف کردن یبوست کمک می نماید و مقدار کم این غذا می تواند برای افراد دارای اضافه وزن چربی خون بالا و بیماری قلبی ، عروقی مناسب باشد. البته این افراد می بایست از مواد تزیینی غذا استفاده نکنند.

مطالب مرتبط

بورانی اسفناج

بورانی اسفناج

کاچی

کاچی

بستنی گردویی

بستنی گردویی