آش ماسوآ

آش ماسوآ

آش ماسوآ یکی از آش های سنتی استان لرستان است.این آش در شهرهای بروجرد استان لرستان و شهر دزفول استان خوزستان طرفداران زیادی دارد و طرز تهیه در این دو شهر نیز بسیار نزدیک به هم است.ماسوا در اصل به معنی ماست با بوده که با به معنی آش میباشد و چون در گویش کردی و لری در بسیاری از کلمات “ب” را “و” میگویند مثلا آب رو میگویند” آو” پس “ماست با” میشه “ماست وا” و حرف “ت” هم به قرینه ی لفظی حذف شده و می شود ماسوا.پس ماسوا همون آش ماست یا دوغ هست.البته می توان به جای ماست و دوغ از کشک هم استفاده کرد.معمولا چون آش با کشک راحت تر و خوشمزه تر می شود ما در اینجا این آش را با کشک برای شما توضیح می دهیم.کشک همانند دوغ و ماست یکی از فرآورده های فرعی شیر می باشد که از جوشاندن و گرفتن کره دوغ پدید می آید. میزان انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو کالری می باشد که می تواند به عنوان یکی از تامین کننده های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.کشک به عنوان یک غذای مقوی گرسنگی را کاهش داده و حجم کمی از معده را اشغال می کند. از کشک به عنوان یک افزودنی به غذاهایی مانند آش رشته، آش جو، کشک بادمجان و حلیم بادمجان یا به عنوان ماده ی اولیه در کله جوش استفاده می شود.کشک یک غذای نفاخ و سفت کننده روده است. سعی کنید به همراه کشک از نعنای خشک استفاده کنید.کشک دارای مقادیر فراوان پیش ساز گلوتاتیون است. این مواد به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شوند. خواص مهم گلوتاتیون در کنترل رادیکالهای آزاد موجب پیشگیری از سرطانها ،کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر سلولها می شود . به بیماران سرطانی بعد از هر وعده غذا ۲تا ۳ قاشق کشک پاستوریزه بخورانید .از انواع دیگر آش می توان به : ماسوا (آش دوغ ) ایلام ، آش دوغ ارومیه و آش دوغ اردبیل اشاره کرد.

مواد لازم

  • پیاز متوسط : ۱ عدد
  • بلغور گندم : نصف پیمانه
  • نخود : نصف پیمانه
  • لوبیا سفید : نصف پیمانه
  • اسفناج : نیم کیلو خرد شده
  • کشک ساییده : ۵ قاشق غذاخوری
  • روغن گیاهی : به مقدار لازم
  • سیر : به مقدار لازم
  • نعناع خشک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم

مراحل پخت

  • مرحله ۱

    ابتدا حبوباتی را که از قبل خیس کرده ایم با مقداری آب می پزیم.

  •  مرحله ۲

    پس از پخت حبوبات بلغور را که از قبل خیس کرده ایم در حبوبات پخته شده می ریزیم تا پخته شود.

  •  مرحله ۳

    پس از حدود ۲ ساعت که حبوبات و بلغور خوب پخته شد سبزی را خرد کرده به آن اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۴

    در آخر کشک ، پیاز داغ و زردچوبه، نمک و فلفل را به مواد اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۵

    پس از اینکه همه مواد را با هم مخلوط کردیم حدود ۱ ساعت یا کمتر بستگی به پخت سبزی دارد اجازه می دهیم آش بپزد و به قوام مورد نظر برسد پس آن می توانید سرو کنید.


   
  • زمان مهیا کردن: ۳۰دقیقه

  • زمان پخت:۴ساعت

  • زمان آماده سازی:۴ساعت

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:لرستان

دستور تکمیلی این غذا

  • کشک به دلیل نفاخ بودن و خاصیت سفت کنندگی روده بهتر است با نعناع استفاده شود ، به خصوص برای افرادی که خود مشکلات روده ای دارند.
  • به دلیل استفاده از انواع سبزی ها در این غذا بهتر است از شستشوی صحیح و بهداشتی آنها اطمینان حاصل شود و در صورت امکان آنها را تازه تهیه و در آخرین مرحله پخت به آش اضافه کنید تا ویتامین و املاح آن ها هر چه بیشتر حفظ گردد.
  • بهتر است از کشک های پاستوریزه ، کم نمک و کم چرب استفاده کنید.
  • استفاده از انواع جوانه زده حبوبات علاوه بر پیشگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی میزان دسترسی به مواد مغذی را چندین برابر می کند.
  • از آن جا که جوانه زدن تا حدودی ترکیبات نفخ ای حبوبات را کاهش می دهد ، افرادی که با خوردن کمی حبوبات نفخ می کنند ، می توانند از انواع جوانه زده آن استفاده کنند.
  • حبوبات را حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • زمان کشیدن آش برای تزیین سیر داغ و نعناع داغ روی آش بریزید.
  • این غذا وعده مناسبی برای پیش غذا و شام می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای افطار است.
  • این آش دارای کالری مناسب و پروتیین بالا از منابع حبوبات می باشد و همچنین فیبر مناسب دارد.
  • ویتامین A موجود در این غذا تقریبا بیش از نیمی از نیاز روزانه فرد را تامین می کند.
  • فولاسین موجود در غذا به دلیل وجود لوبیا و نخود حدود ۲۷% نیاز روزانه فرد بالغ را تامین می کند. فولاسین از ویتامین های گروه B است که برای تشکیل و بلوغ سلول های قرمز و سفید در مغز استخوان به خصوص در مادران باردار ضروری می باشد.
  • کشک از بخش های مهم غذا است و از منابع خوب پروتیین و کلسیم می باشد و به خصوص برای کودکان در سن رشد و مادران باردار و شیرده مناسب است.
  • نعناع استفاده شده در این غذا ، از منابع فیبر بوده دارای خواص ضد اضطراب است و همچنین در مداوای نفخ و سوء هاضمه و ناتوانی روده کاربرد دارد.

مطالب مرتبط

شَلمین

شَلمین

آش ماشاب

حلیم شیر

آش انار