آش کدو حلوایی

آش کدو حلوایی

آش کدو حلوایی یکی دیگر از آش های سنتی استان مرکزی می باشد .این استان به دلیل آب و هوای سردی که دارد نوع تغذیه شان هم طبعاً متفاوت است . در زمان های قدیم سعی بر این بوده که با استفاده از آش و سوپ هایی که قوّت لازم را به بدن می رسانده خود را تقویت کنند.از طرفی در بسیاری از شهرهای ایران آش و غذاهای آبکی جز غذاهای اصلی به شمار می رفته است و برنج کمتر مورد استفاده قرار می گرفته به همین دلیل است که در تنوع غذایی بسیاری از شهرها از جمله اراک آش دارای تنوع زیادی ست.با بیشتر موادی که در طبیعت موجود است می توان آش تهیه کرد.از جمله کدو حلوایی.شاید خیلی از شماها این صیفی را اصلاً دوست نداشته باشید اما کدو حلوایی دارای خاصیت های فراوانی ست از آنجا که در صفحات قبل انواع خورش و پیش غذا را با کدو حلوایی آموزش داده ایم.

کدو حلوایی به دلیل ملین بودن برای یبوست بسیار مفید است.
کدو حلوایی یک گیاه علفیست که دارای ساقه های بلند و خزنده و برگ های پهن است ، گل های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است ، قسمت های مورد استفاده کدو حلوایی میوه ، پوست ، تخم میوه میباشد و گل کدو حلوایی را پخته و در تهیه ترشی ، مربا و … مورد استفاده قرار میدهند.کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد.این گیاه خوراکی حاوی اکسید های قدرتمند آنتی هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول های پوستی جدید و نرم تر و جوان تر شدن این بافت کمک می کند.کدو حوایی با داشتن غنی ترین ریزمغذی ها، مجهز به سلاح هایی موثر برای مقابله با بیماری ها است. با آمدن فصل پاییز حتما توصیه می شود که این آش را تهیه کنید و لذت ببرید. از انواع دیگر آش می توان به : آش بلغور ، آش شلغم ، آش انار و تماتو اشاره کرد.

مواد لازم

  • بلغور گندم : ۱ پیمانه
  • کدو حلوایی : نصف پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی : نصف پیمانه
  • پیاز کوچک : ۱ عدد
  • روغن : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    ابتدا پیاز را خرد کرده و تفت می دهیم.

  •  مرحله ۲

    سپس بلغور گندم و لوبیا چشم بلبلی را با ادویه مخلوط کرده و با مقداری آب می پزیم.(حدود ۲ ساعت).

  •  مرحله ۳

    پس از پخت کامل حبوبات کدوهای ریز شده را درون آش می ریزیم.

  •  مرحله ۴

    در پایان ادویه های لازم را به غذا اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۵

    اجازه می دهیم همه مواد خوب با هم مخلوط شوند.

  •  مرحله ۶

    پس از پخت کامل همه مواد حدود ۳۰ دقیقه بابت جا افتادن غذا صبر کنید.

  • زمان مهیا کردن: ۳۰دقیقه

  • زمان پخت:۳ساعت

  • زمان آماده سازی:۳ساعت ۳۰دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:مازندران

دستور تکمیلی این غذا

  • استفاده از انواع جوانه زده حبوبات علاوه بر پیشگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی میزان دسترسی به مواد مغذی را چندین برابر می کند.
  • از آن جا که جوانه زدن تا حدودی ترکیبات نفخ ای حبوبات را کاهش می دهد ، افرادی که با خوردن کمی حبوبات نفخ می کنند ، می توانند از انواع جوانه زده آن استفاده کنند.
  • حبوبات را حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • حبوبات را قبل از اضافه کردن به غذا حتما جداگانه بپزید.
  • پیاز را در روغن کمی تفت دهید تا حدی که رنگ آن تغییر نکند و از سرخ کردن آن بپرهیزید.
  • اگر رنگ کدو حلوایی شما خیلی پر رنگ نیست به آن مقداری زعفران اضافه کنید.
  • این غذا وعده مناسبی برای پیش غذا و شام می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای افطار است.
  • این غذا می تواند حدود ۱۰% کالری مورد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تامین کند.
  • مصرف مداوم پیاز کلسترول و فشار خون بالا را کاهش می دهد و از بروز بیماری دیابت و گرفتگی رگ ها جلوگیری می کند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد. این تاثیرات به دلیل وجود مواد سولفور ، کروم و ویتامین B6 است که با پایین آوردن میزان هموسیستین از بروز بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.
  • پیاز یکی از کوچکترین اعضای خانواده سبزیجات و میوه جات است که در تحقیقات اخیر به عنوان کاهش دهنده خطر احتمالی بیماری قلبی شناخته شده است.

مطالب مرتبط

سوپ کدو حلوایی

سوپ کدو حلوایی

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو

نان پیاز

نان پیاز