ترش تره

ترش تره

ترش تره از خورش های خوشمزه استان گیلان است. گیلان غذاهای محلی زیادی دارد و تنوع غذایی بالایی دارد. که ترش تره گیلانی یکی از غذاهای گیاهی است و در طرز تهیه ترش تره از برنج و سبزی مخصوص و آرد و سیر و تخم مرغ و آب نارنج و فلفل و زردچوبه و نمک استفاده می شود و شما می توانید این غذا را به راحتی در منزل بپزید. باقلا قاتق، میرزا قاسمی، مرغ ترش و ترش تره از انواع غذاهای محلی گیلان هستند و اگر شما تمایل زیادی به خوردن غذاهای محلی گیلانی دارید بهتر است این نوع غذاها را در منزل بپزید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید. از جمله غذاهای دیگر می توان به خورش قیمه اسفناج با لوبیا چشم بلبلی ، خورش قرمه سبزی ، خورش گل کلم و قلیه ماهی را می توان نام برد.

مواد لازم

  • سیر : ۱ بوته
  • جعفری ، گشنیز ، تره ، شوید ، نعناع و خالواش(محلی)، برگ چغندر ، برگ اسفناج(بیشتر باشد): ۱ کیلوگرم
  • تخم مرغ : ۲-۳ عدد
  • آب نارنج یا آبغوره یا آب انار : ۲ استکان
  • آرد برنج(یا برنج) : ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • دارچین : به مقدار لازم
  • روغن : به مقدار لازم

مراحل پخت

  • مرحله ۱

    ابتدا سیرها‌ را له کرده و با مقدار کمی نمک و زردچوبه تفت دهیم.

  •  مرحله ۲

    تخم مرغ‌ها را در همان تابه‌ای که سیرها را تفت دادیم، شکسته و خوب هم زده و بعد آن را کنار می گذاریم.

  •  مرحله ۳

    داخل ظرفی دیگر، برنج را با یک لیوان آب می پزیم و صبر می کنیم تا حسابی نرم و له شود.

  •  مرحله ۴

    سبزی‌ها را ریز خرد کرده و به برنج اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۵

    کمتر از یک لیوان آب نیز اضافه کرده و در ظرف را می بندیم..

  •  مرحله ۶

    در صورت تمایل به اضافه‌کردن آرد، آرد را با کمی آب سرد مخلوط کرده و خوب هم می زنیم تا گلوله نشود و در همین مرحله آرام آرام به خورشت اضافه می کنیم و سریع هم بزنید تا گلوله نشود. (اختیاری)

  •  مرحله ۷

    پس از چند دقیقه و زمانی که رنگ سبزی‌ها تغییر کرد، آب نارنج، نمک و فلفل را اضافه کنید.

  • زمان مهیا کردن:۳۰دقیقه

  • زمان پخت:۲ساعت

  • زمان آماده سازی:۲ساعت ۳۰دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:گیلان

دستور تکمیلی این غذا

  • این غذا با ماهی یا کولی شور همراه برنج در وعده نهار مصرف می شود.
  • بهتر است سبزی مورد استفاده در این غذا خیلی ریز خرد نشود و قطعات آن درشت تر باشد تا ویتامین ها و املاح موجود در سبزی بیشتر حفظ گردد.
  • با توجه به ضرورت استفاده از سبزیجات که منبع خوب فیبر ، املاح و انواع ویتامین ها بوده توصیه می گردد قبل از پختن سبزیجات ابتدا آب را جوش آورده و به سبزی خرد شده اضافه کنید تا زمان پخت به حداقل برسد.
  • در بعضی از مناطق حبوباتی نظیر عدس ، باقلا مازندرانی و یا لوبیا را پخته به ترکیب سبزیجات اضافه می کنند.
  • سبزیجات مصرفی در مناطق مختلف استان متفاوت بوده و سبزی محلی مصرفی نیز بستگی به فصول سال دارد و در بعضی مواقع بیشترین میزان را به خود اختصاص می دهد. انواع دیگر این سبزیجات که در منطقه استفاده می شود عبارتند ازآب تره ، گوسفند پا ، چواش ، گیجا واش ، روغنیواش ، شقایق (خانه سوزان)
  • نوع ترشی مورد استفاده بستگی به ذائقه و فصل دارد و از آب غوره ، آب نارنج ، آب انار یا گوجه سبز ترش نیز استفاده می شود.
  • در صورت مصرف با ماهی شور یا کولی شور بهتر است به ترکیب غذا نمک اضافه نشود.
  • اضافه‌کردن آرد اختیاری است و از آنجا که این خورشت نباید آبکی باشد، برنج یا آرد را به آن اضافه می‌کنند. ترجیحا یکی از این دو مورد را انتخاب کنید که خورشت خیلی غلیظ و سفت نشود.
  • میزان ترشی این غذا به ذایقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را کم‌تر و یا بیشتر کنید.
  • می‌توانید مثل میرزاقاسمی، تخم‌مرغ را در آخرین مراحل پخت؛ داخل خورشت بشکنید و هم بزنید که در این صورت باید سیر را با سبزیجات کمی تفت داده و به خورشت اضافه کنید.
  • اگر از راهی که در اینجا گفته شد استفاده کردید و تخم‌مرغ را با سیر و نمک مخلوط کردید، موقع اندازه‌کردن نمک غذا حواستان باشد که غذا شور نشود.
  • در صورتی که سبزیجات محلی گیلانی در دسترس نبود می‌توانید آن‌ها را حذف کرده و یا کلا از اسفناج استفاده کنید که در این صورت باز هم خورشت خوشمزه‌ای خواهید داشت.
  • این غذا به دلیل تنوع سبزیجات به کار رفته منبع خوبی از املاح و الکترولیت هاست.
  • سبزیجات تیره حاوی ویتامین A بوده که در بینایی ، رشد و عملکرد سیستم طبیعی بدن موثر است.
  • به دلیل وجود اسفنج و سایر سبزیجات که از منابع غنی فیبر محسوب می شوند و به این ترتیب به عملکرد مطلوب دستگاه گوارش کمک می کند.
  • به دلیل استفاده از تخم مرغ و ارزش بیولوژیک بالای پروتیین آن جهت افراد در حال رشد مناسب می باشد.این غذا کاملا پخته شده و نرم است و اگر روغن کمتری در تهیه آن مصرف گردد برای سالمندان و افرادی که مشکلات دندانی دارند مناسب است.
  • در صورت استفاده از حداقل روغن در طبخ ، میزان کالری این غذا برای افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن و نیز پیشگیری و یا کنترل بیماری هایی نظیر دیابت و چربی خون مناسب است.

مطالب مرتبط

خورش قلیه ترش

خورش قلیه ترش

خورش خیار

خورش خیار

خورش لوبیا سبز و گوشت