حلیم ماهی

حلیم ماهی

حلیم ماهی یکی دیگر از غذاهای محلی استان فارس است .در نگاه اول به این غذا فکر می کنید که می خواهید حلیم بخورید اما پس از کمی دقت متوجه می شوید که این یک غذای مجزا از حلیم است و تفاوت زیادی با غذای مورد نظر شما دارد در این غذا از ماهی استفاده می شود اما به دلیل اینکه در طبخ این غذا از گندم استفاده شده است به حلیم ماهی معروف است .شبیه این غذا را مردم بوشهر و دیگر مردم مناطق جنوب ایران نیز درست می کنند اما با کمی تغییرات.
ماهی ماده غذایی مفیدی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان یعنی مناطقی که در کنار دریا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلی و اساسی برنامه غذایی مردم این مناطق محسوب می‌شود.ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی خاص کرده است، نوع چربی موجود در آن است.جالب است بدانیم که چربی موجود در بافت‌های ماهی و آبزیان تنها موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی و عروق کمک مؤثری نیز می‌کند. ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می‌شود. پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد.ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی‌به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد بنابراین نقش مهمی‌در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.ماهی دارای فسفر فراوان است.

مواد لازم

  • بلغور گندم : ۲ پیمانه
  • روغن : به مقدار لازم
  • ماهی شیر : ۲۵۰ گرم
  • گشنیز : ۲۵۰ گرم
  • سیر : ۲ عدد
  • پیاز : ۲ عدد
  • برنج : ۳ پیمانه
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    ابتدا بلغور و برنج را با آب مخلوط کرده روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد و دانه آن خوب نرم شود.

  •  مرحله ۲

    ماهی را در روغن سرخ کرده و سپس ریش ریش می کنیم.

  •  مرحله ۳

    سیر ، پیاز و سیر را سرخ کرده ، گشنیز ، نمک ، فلفل و زردچوبه و ماهی ریش ریش شده را به برنج اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۴

    مواد تهیه شده با بلغور و برنج پخته شده را مخلوط می کنیم و می گذاریم خوب جا بیفتد.

  •  مرحله ۵

    پس از پخت کامل مواد و میکس شدن با هم آن را در ظرفی ریخته و تزیین می کنیم.

  • زمان مهیا کردن:۱ساعت

  • زمان پخت:۲ساعت

  • زمان آماده سازی:۲ساعت

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:فارس

دستور تکمیلی این غذا

  • به جای سرخ کردن ماهی بهتر است آن را بخار پز کنید و یا به صورت طبخ در فر استفاده کنید.
  • از حداقل مقدار روغن در تهیه غذا استفاده کنید.
  • این غذا به همراه لیمو ویا سس فلفل تند استفاده می شود.
  • این غذا وعده مناسبی برای شام و پیش غذا می باشد.
  • نیاز روزانه به گوشت و سبزیجات با خوردن این غذا تامین می گردد.
  • سیر و پیاز حاوی مواد آنتی اکسدانی بوده برای پیشگیری از بیماریهای مزمن مانند سرطان و پرفشاری خون توصیه می شود.
  • مصرف ماهیی به دلیل داشتن پروتئین مناسب ، اسیدهای چرب ضروری ، ویتامین و املاح مناسب در هفته حداقل ۲ بار توصیه می گردد.
  • تامین پروتئین و کلسیم و یتامین گروه B با خوردن این غذا صورت می گیرد.
  • برای افرادی که محدودیت مصرف گوشت قرمز دارند توصیه می گردد.
  • غلات موجود در این غذا از نوع کامل می باشد و از نوسانات شدید قند خون پیشگیری می کند.

مطالب مرتبط

آش سماق

آش سماق

شَلمین

شَلمین

شله ماشکی

شله ماشکی