خورشت قرمه سبزی

خورشت قرمه سبزی

خورش قورمه سبزی یک غذای خوشمزه اصیل و لذیذ ایرانی است.این غذا را کمتر کسی میشود که علاقه مند نباشد. قرمه سبزی در گوشه و کنار ایران به طور معمول به یک شیوه و با مواد اولیه تقریبا مشابه با توجه به ذائقه آن منطقه تهیه می شود.قرمه سبزی بی شک یکی از خوشمزه ترین خورش های کشورمان ایران است که هر کدبانوی ایرانی آن را بلد است اما همان طور که می دانید هر غذایی لم های خاص خود را برای خوشمزه تر شدن دارد که در اینجا ما این موارد به شما می گوییم.قرمه سبزی تنها غذاییست که طرز پخت آن از ۱۰۰ سال پیش تا کنون هیچ تغییری نکرده است.این غذا در واقع سمبل غذاهای ایرانی ست.این غذا ابتدا در میان عشایر رواج پیدا کرد به این صورت که گوشتی را که خود ذبح کرده بودند به همراه چربی همان گوشت تفت میدادند و سپس آن را داخل کوزه هایی از جنس پوست در محلی خنک نگه داری می کردند.سپس عشایر بختیاری و حتی آذربایجان گوشت های قورمهای را با گونهای سبزی، تره کوهی و پیاز فراوان مخلوط و با اضافه کردن گرد غوره یا لیمو به آن غذا تهیه می کردند. قدیمترها از سیب زمینی هم درون خورش قورمه سبزی استفاده می کردند تا در کنار پیاز، گرد لیمو و سبزی، چربی گوشت این خورش را متعادل کنند.این غذا هم مانند گویش و فرهنگ های متفاوت شهرهای ما به شکلهای مختلفی پخته و آماده می شود. شمالی ها قورمه سبزی را بدون شنبلیله و با لوبیا چیتی می پزند وجنوبیها سبزی آن را به گشنیز فراوانش می دانند و هنگام طبخ از رب گوجه فرنگی در آن استفاده می کنند. آذری ها سبزی این خورش را سرخ نمی کنند و از لوبیای چشم بلبلی لذت می برند و تهرانی ها عاشق لوبیای قرمز در این خورش همراه با طعم تند و ترش آن هستند.از انواع دیگر خورش های ایرانی می توان به : ترش تره ، قلیه ماهی ، خورش ریواس و خورش کنگر اشاره کرد.

مواد لازم

  • برنج : ۴ پیمانه
  • گوشت بی استخوان : ۳۰۰ گرم
  • سبزی (تره و گشنیز و جعفری به یک اندازه، شنبلیله و اسفناج ۱/۳ مقدار تره) : ۵۰۰ گرم
  • لوبیا قرمز : نصف پیمانه
  • روغن : ۴ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی : ۲ عدد
  • پیاز متوسط : ۱ عدد
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • زعفران : به مقدار لازم (در صورت تمایل )

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    لوبیا را از شب قبل می خیسانیم و دو یا سه بار آب آن را عوض می کنیم. سپس به همراه آب و نمک میگذاریم تا کمی بجوشد.

  •  مرحله ۲

    لیمو عمانی را در ظرف آب می اندازیم تا کمی نرم شود و با چنگال آن را سوراخ میکنیم.

  •  مرحله ۳

    پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود.

  •  مرحله ۴

    گوشت را با توجه به سایز مورد نظرمان خرد می کنیم و با پیاز کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شده و سرخ شود به صورتی که آب آن خارج شود.

  •  مرحله ۵

    سپس به آن زرد چوبه و کمی فلفل ترجیحا فلفل قرمز اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

  •  مرحله ۶

    لوبیا ها را به گوشت و پیاز اضافه کرده و با اندکی آب می گذاریم نیم پز شوند.

  •  مرحله ۷

    در این حین سبزی را شسته و خرد می کنیم. سپس آن راسرخ می کنیم. اگر از سبزی فریز شده استفاده می کنید سبزی را به صورت یخ زده بدون آن که یخ آن باز شود در روغن قراردهید تا پس از سرخ شدن، سبزی به صورت لاستیکی و سیاه رنگ نشود.

  •  مرحله ۸

    بعد از نیم پز شدن لوبیا و گوشت، سبزی سرخ شده، لیمو عمانی و آب را به مواد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم کاملا پخته و جا بیفتد.

  •  مرحله ۹

    در آخر نمک و فلفل و گرد لیمو رو اضافه می کنیم .

  • زمان مهیا کردن:۳۰دقیقه

  • زمان پخت:۵ساعت

  • زمان آماده سازی:۵ساعت ۳۰دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:تهران

دستور تکمیلی این غذا

  • برای حفظ ویتامین ها و سایر مواد مغذی مناسب است برنج در مقدار کمتری از آب پخته شود.
  • سعی شود برنج به صورت کته تهیه شود تا مواد مغذی آن حفظ گردد.
  • حتی المقدور تمام چربی هایی را که در گوشت دیده می شود قبل از مصرف از آن جدا کنید.
  • برای پخت حبوبات از شعله ملایم استفاده کنید. پخت با حرارت بالا باعث باز شدن پوست ومتلاشی شدن آن می شود.
  • سبزی قورمه سبزی شامل تره ۵۰۰ گرم ، جعفری ۶۰۰ گرم ، گشنیز۱۵۰ گرم ، اسفناج ۱۵۰ گرم و شنبلیله ۵۰ گرم است.
  • بهتر است سبزی خورش قورمه سبزی خیلی ریز خرد شود چون به این ترتیب خورش بهتر جا می افتد.
    • حتی الامکان برای پخت قورمه سبزی از سبزی تازه استفاده کنید. چرا که خورش قورمه سبزی خوشمزه تر و خوش رنگ تر می شود و صد البته ویتامین های موجود در سبزی بهتر حفظ می شود.
    • گر می خواهید سبزی قورمه سبزی را در فریزر نگهداری کنید بهتر است که آن را سرخ نشده در فریزر بگذارید و موقع پخت سرخ کنید تا سالم تر و خوش رنگ تر (سبزتر) باشد.چون از نظربهداشت غذا روغن مایع نباید یخ بزند و مصرف روغن جامدهم برای سلامتی مضر است.
    • شنبلیله خورش قورمه سبزی نباید زیاد باشد چون خورش تلخ می شود.
    • برای روغن انداختن خورش می توان مقداری شنبلیله خشک را سرخ کرد ودر۱۰ دقیقه آخر پخت خورش به آن اضافه کرد.
    • اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شده باشد خورش هر چه بجوشد جا نمی افتد.
    • سرخ کردن زیاد سبزی قورمه سبزی(که در تهران و در میان بعضی از خانواده ها مرسوم است) باعث می شود رنگ آن تیره شده و خاصیت خود را از دست بدهد و غذا سنگین شود(معده را اذیت کند).
    • نسبت سبزی های مختلف در قورمه سبزی بستگی به ذائقه خانواده دارد.ولی در هر حال اگر تره زیاد باشد طعم خورش تند می شود. اسفناج زیاد به خورش،مزه خورش آلو اسفناج می دهد. شنبلیله زیاد خورش را تلخ می کند و بوی گشنیز هم در خورش قورمه سبزی نباید خیلی محسوس باشد.
    • هنگام سرخ کردن سبزی قورمه سبزی ، روغن سبزی را اول به آن اضافه کنید و به اصطلاح نگذارید آب سبزی خشک شود بعد روغن بریزید چون رنگ روغن روی خورش جا افتاده و سبزی سبز و خوش رنگ می شود.
    • گوشت قورمه سبزی نباید خیلی ریز باشد.در حد گردویی درشت مطلوب است و می تواند با استخوان یا بدون استخوان باشد.
    • استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند بستگی به ذائقه خانواده دارد ولی این خورش باگوشت گوسفند بدون چربی خوشمزه تر است.
    • لوبیای قورمه سبزی، لوبیای قرمز است.
    • در بعضی از شهرها (شهرهای خراسان) از لوبیا چشم بلبلی در خورش قورمه سبزی استفاده می شود.
    • در بعضی از شهرهای استان آذربایجان از لوبیا چیتی استفاده می شود.
    • به عنوان چاشنی معمولا فقط از لیموعمانی استفاده می شود.
    • از گرد لیموعمانی در قورمه سبزی استفاده می شود که البته رنگ خورش را تیره می کند.
    • برنج دارای سبوس می تواند خطر بروز سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
    • سبزی هایی مانند تره ، جعفری و اسفناج که برگ سبز تیره ای دارند اسید فولیک زیادی دارد.
    • این غذا به دلیل داشتن سبزی سرشار از ویتامین E می باشد.
    • این غذا همچنین ۳۰% از کالری ، ۳۶.۳ % پروتئین ، ۵.۳% کلسیم ، ۱۱.۹% آهن ، ۸۸% ویتامین A مورد نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند.

مطالب مرتبط

خورش بامیه و گوشت

خورش بامیه و گوشت

خورش لوبیا سفید

خورش لوبیا سفید

قلیه میگو

قلیه میگو