خورش آلو مسما

خورش آلو مسما

خورش آلو مسما یکی از خورش های خوشمزه استان گیلان است.گیلان تنوع غذایی متنوعی دارد. این غذا از خورش های سنتی این استان است که طعمی ترش و شیرین دارد. در این غذا علاوه بر آلو از مرغ و بادمجان و رب انار نیز استفاده می شود. این غذا برای کسانی که غذاهای ملس را دوست دارند ایده خوبی می باشد. آلو از آن دسته از مواد غذایی است که با آن می توان غذاهای متفاوت و خوشمزه ای تهیه کرد. از جمله: خورش به آلو، خورش برگه زردآلو، خورش آلو، خورش آلو سیاه و اشکنه آلو. هر استانی بنا به ذائقه خود به نوعی از این ماده غذایی در ترکیب غذاهایش استفاده می کند.

مواد لازم

  • مرغ متوسط : نصف مرغ
  • پیاز متوسط : ۳ عدد
  • رب انار : ۱ قاشق غذاخوری
  • آلو بخارا : ۷۵۰ گرم
  • بادمجان : ۳-۴ عدد
  • گوجه فرنگی : ۲-۳ عدد
  • روغن : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • دارچین : به مقدار لازم
  • زعفران : به مقدار لازم

مراحل پخت

  • مرحله ۱

    پیازها را خرد کرده سرخ می کنیم.

  •  مرحله ۲

    مرغ را با کمی آب می پزیم.

  •  مرحله ۳

    آلوها را خیس کرده ، شسته پس از خشک شدن با رب انار یا (آب انار و یا آب نارنج)تفت می دهیم.

  •  مرحله ۴

    مواد آماده شده را به مرغ پخته شده اضافه می کنیم و نمک و فلفل و زردچوبه، دارچین و زعفران را می افزاییم.

  •  مرحله ۵

    شعله را کم کرده و صبر می کنیم تا غذا جا بیفتد.

  •  مرحله ۶

    در پایان بادمجان و گوجه فرنگی را سرخ کرده به غذا اضافه می کنیم.

  • زمان مهیا کردن:۳۰دقیقه

  • زمان پخت:۲ساعت ۳۰دقیقه

  • زمان آماده سازی:۳ساعت

  • مناسب برای:۵نفر

  • ملل:گیلان

دستور تکمیلی این غذا

  • پوست و چربی های اضافه مرغ قبل از مصرف جدا شود.
  • از روغن مخصوص سرخ کردنی در حداقل مقدار استفاده شود.
  • ادویه اصلی این خورش زعفران و دارچین است.
  • این خورش باید آب کمی داشته باشد.
  • اگر در حین طبخ متوجه شده اید که مرغ کاملا پخته شده ولی آلوها هنوز نپخته اند مرغها را از قابلمه خارج کنید تا آلوها حسابی پخته و مرغها له نشوند.
  • طعم این غذا با وجود شکر و آلو سیاه, ملس می باشد.که میزان شکر آن بسته به ذائقه افراد متفاوت است.در واقع می توانید طبق دستور شکر در غذا نریزید.
  • این غذا وعده مناسبی برای نهار می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای سحر می باشد.
  • این غذا کالری و پروتئین مناسبی دارد.
  • گوشت مرغ تامین کننده آهن ، روی و اسید فولیک و برای تمامی گروه های سنی مناسب و مفید می باشد
  • آلو ، بادمجان و گوجه دارای فیبر قابل توجهی می باشند لذا این غذا برای سلامت دستگاه گوارش مفید و به دلیل وجود گوشت سفید برای بیماران پرفشاری خون ، هیپرلیپیدمی و دیابتی نیز مناسب است، مشروط به اینکه در مصرف روغن آن نهایت صرفه جویی شود و حجم غذای مصرفی نیز کنترل شود.

مطالب مرتبط

خورش خیار

خورش خیار

خورش آلو اسفناج

خورش آلو اسفناج

پیچاق قیمه

پیچاق قیمه