خورش تخم مرغ

خورش تخم مرغ

خورش تخم مرغ یکی از غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان است این غذا شبیه به قلیه تخم مرغ استان خوزستان است اما خیلی ساده تر از آن تهیه می شود.این غذا طعمی متفاوت دارد.
تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. نیازهای تغذیه ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است.تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد. ۱۲.۵ درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد که هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین موجود است. تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد و منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A می باشد. همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می کند.تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر می باشد که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن لازم می باشند.
املاح مهم دیگری که در تخم مرغ وجود دارند شامل: روی، سلنیم، آهن و کلسیم می باشند.روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می شود و عفونت را نیز از بین می برد.سلنیم نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد و رادیکال های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی ها را در بدن از بین می برد و می تواند بر علیه عوامل ایجادکننده سرطان نقش داشته باشد.کلسیم نیز برای عملکرد بهتر سیستم عصبی، رشد بهتر استخوان است.

مواد لازم

    • تخم مرغ : ۴ عدد
    • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
    • گشنیز خرد شده : ۱۰۰ گرم
    • پیاز متوسط : ۱ عدد
    • زردچوبه : به مقدار لازم
    • ادویه جنوب : به مقدار لازم
    • نمک : به مقدار لازم
    • فلفل : به مقدار لازم
    • روغن مایع : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    ابتدا پیاز را خرد کرده در روغن تفت می دهیم.

  •  مرحله ۲

    سپس گشنیز را خرد کرده به همراه ادویه ، زردچوبه ، فلفل و نمک و رب گوجه به آن اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۳

    نصف لیوان آب به آن اضافه می کنیم و می گذاریم تا جوش بیاید.

  •  مرحله ۴

    در آخر تخم مرغ ها را که قبلا به صورت آب پز تهیه کرده ایم به آن اضافه می کنیم.

  • زمان مهیا کردن:۲۰دقیقه

  • زمان پخت:۱ساعت ۳۰دقیقه

  • زمان آماده سازی:۱ساعت ۵۰دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:سیستان و بلوچستان

دستور تکمیلی این غذا

  • بهتر است پیاز را در کمی روغن تفت دهیم و از سرخ کردن بیش از حد آن جلوگیری کنید.
  • برای حفظ ید در نمک ، بهتر است نمک یددار تصفیه شده را در انتهای پخت به غذا اضافه کنید.
  • تخم مرغ غنی ترین پروتئین است و مصرف آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • این غذا یک غذای کم کالری محسوب می شود و برای افراد مبتلا به اضافه وزن و همچنین افرادی که رژیم های کاهش وزن دارند ، غذایی مناسب است.
  • مصرف این غذا در افرادی که هایپرکلسترولمی (کلسترول بالا) و یا سابقه بیماری قلبی داند باید محدود شود.
  • گشنیز هضم کننده غذا ، تقویت کننده معده و کاهش دهنده قند خون است.
  • این غذا از منابع خوب تامین کننده فیبرهای گیاهی بوده در پیشگیری از یبوست مفید است.

مطالب مرتبط

خورش کدو حلوایی

خورش کدو حلوایی

خورش به آلو

خورش به آلو

خورش دختر لوس گیلان