خورش سویا و کلم بروکلی

خورش سویا و کلم بروکلی

خورش سویا و کلم بروکلی یک غذای رژیمی است. این غذا مخصوص افرادی است که به غذاهای گیاهی تازه و سالم خواری علاقه بسیاری دارند. این غذا با سویا، کلم بروکلی و هویج تهیه می شود.
مصرف کلم بروکلی، سویا و هویج برای رفع علائم حساسیت فصلی بسیار توصیه می شوند. کلم بروکلی سرشار ویتامین c و بیوفلاونوئید است. ویتامین c سیستم ایمنی شما را بهبود می بخشد، از چروک شدن پوست جلوگیری می کند، احساس خستگی شما را رفع می کند، جذب مواد معدنی را افزایش می دهد. هویج غنی از بتاکاروتن و ویتامین A است. مصرف این مواد به سلامت چشم کمک می کند. سویا نیز امگا۳ دارد که به کاهش التهاب بدن و سلامت مغز و قلب کمک می کند. امگا۳ خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهد. وجود این ۳ ماده در این خورش این غذا را به یک خوراک کالری پایین، مفید و ضد حساسیت تبدیل می کند.این غذا طبعی گرم دارد.
قبل از اینکه سویا را با سایر مواد مخلوط کنید باید آن را آماده کنید. سویا را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آب و نمک بخیسانید. سپس آن ها را کاملا آبکش کنید. با دست آن ها را روی آبکش فشار دهید تا تمام آب آن ها گرفته شود. اکنون می توانید از سویا در تهیه غذا استفاده کنید.
برای اینکه کلم بروکلی این غذا خوش رنگ و خوشمزه تر شود باید یک قابلمه حاوی آب و نمک را روی گاز بگذارید و صبر کنید تا جوش بیاید سپس کلم ها را درون قابلمه بریزید. کلم بروکلی پخته شده را بعد از چند دقیقه از آب در بیاورید و فورا آن را در کاسه آب یخ قرار دهید. به این روش بلانچ کردن گفته می شود. مزیت بلانچ کردن کلم بروکلی این است که باعث ثابت ماندن رنگ کلم می شود و می توانید آن را برای مدت طولانی تری در یخچال و فریزر نگهدارید.
اگر به غذاهای سالم و رژیمی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم سری به دستور پخت های کوکو لوبیا سبز، سالاد قارچ، سالاد سبزیجات ، خوراک ماهی بزنید.

مواد لازم

  • کلم بروکلی : ۴۰۰ گرم
  • سویا : ۲ پیمانه
  • پیاز بزرگ : ۱ عدد
  • سیر : ۴ حبه
  • هویج بزرگ : یک عدد
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق سوپ خوری
  • روغن : به میزان لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه :به مقدار لازم

مراحل پخت

  • مرحله ۱

    پیازها را خلالی خرد کنید.

  •  مرحله ۲

    هویج را هر مدلی که دوست دارید برش بزنید.

  •  مرحله ۳

    در یک ماهیتابه متوسط روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.

  •  مرحله ۴

    پس از اینکه روغن داغ شد. پیازها را سرخ کنید.

  •  مرحله ۵

    سپس سیرهای له شده را نیز سرخ کنید.

  •  مرحله ۶

    زردچوبه و فلفل را به مواد اضافه کنید.

  •  مرحله ۷

    سویا را در تابه بریزید و حسابی با مواد مخلوط کنید.

  •  مرحله ۸

    بعد از اینکه سویا را تفت دادید رب گوجه و هویج خرد شده را اضافه کنید.

  •  مرحله ۹

    مجدد مواد را خوب با هم تفت بدهید.

  •  مرحله ۱۰

    سپس مقداری آب به غذا اضافه کنید و اجازه دهید هویج خوب پخته شود.

  •  مرحله ۱۱

    پس از پخت کامل هویج ، کلم بروکلی خرد شده را اضافه کنید.

  •  مرحله ۱۲

    صبر کنید تا خورش کاملا پخته شود. سپس آن را با نان یا برنج نوش جان کنید.

  • زمان مهیا کردن:۱۵دقیقه

  • زمان پخت:۱ساعت

  • زمان آماده سازی:۱ساعت ۱۵دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:آسیا

دستور تکمیلی این غذا

  • در صورتی که طعم سیر را دوست ندارید می توانید آن را کم یا حذف کنید.
  • بهتر است کلم بروکلی را کاملا نپزید بلکه آن را بلانچ کنید. تا رنگ و طعم آن در طولانی مدت حفظ شود.
  • خورش کلم بروکلی با سویا را می توانید به صورت خوراک و با نان نیز میل کنید.
  • خورش سویا از غذاهای رژیمی محسوب می شود.
  • این غذا را می توانید به عنوان ناهار، شام یا افطار سرو کنید.

مطالب مرتبط

بت ماهی سورین (برنج ماهی شور)
مرغ ترش

مرغ ترش

خورش مرغ و زیتون لبنانی