ناروشت ماهی(خورش ماهی)

ناروشت ماهی(خورش ماهی)

ناروشت ماهی (خورش ماهی) از خورشت های سنتی استان سیستان و بلوچستان است این غذا شباهت زیادی به قلیه ماهی خوزستانی ها دارد با این تفاوت که مقدار سبزی به کار رفته در آن خیلی کم است و در این غذا از گوجه نیز استفاده می شود.این غذا طبعی معتدل و سرد دارد.
برای تهیه غذاهای جنوبیس که ماهی در آن به کار رفته است ، توصیه می شود از ماهی جنوب برای تهیه این غذاها استفاده کنید زیرا گوشت ماهی جنوب سفت است و قبلیت پخته شدن در خورش را دارد و در واقع گوشت آن وا نمی رود.ماهی شمال به دلیل نرم بودن گوشتش بهتر است برای خورشت هایی به این صورت مصرف نگردد.
ماهی ها در هر نوعی مفید هستند آن‌ها حاوی مواد مغذی فراوانی هستند، که اکثر مردم از رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. ماهی حاوی پروتئین با کیفیت بالا، ید، ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است. با این حال، برخی از ماهی‌ها بهتر از انواع دیگر هستند و انواع چرب آن در زمره سالم‌ترین نوع ماهی‌ها در نظر گرفته می‌شوند. دلیل این است که در ماهی‌های چرب (مانند ماهی آزاد، قزل آلا، ساردین، ماهی تن و ماهی خال مخالی) مواد مغذی بر پایه چربی، بیشتر یافت می‌شود. این مواد شامل ویتامین Dمحلول در چربی، ماده غذایی که اکثر مردم دچار کمبود آن هستند، می‌شود. این ویتامین مانند یک هورمون استروئیدی در بدن عمل می‌کند. ماهی‌های چرب، اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار بالایی دارند. این اسیدهای چرب برای عملکرد بهینه‌ی بدن و مغز حیاتی هستند و به طور جدی با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبطند. برای تامین امگا ۳ مورد نیازتان، خوردن روغن ماهی حداقل یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد و تکامل بدن ضروری هستند.به همین دلیل است که اغلب توصیه می‌شود مادران باردار و شیرده حتما اسیدهای چرب امگا ۳ به اندازه کافی مصرف ‌کنند. با این حال، یک اخطار در مصرف ماهی به مادران باردار وجود دارد. برخی از ماهی‌ها جیوه بالایی دارند، که از قضا با مشکلات رشد مغز در ارتباط است.مادران باردار بهتر است در این دوران از ماهی آزاد، ساردین، ماهی قزل آلا و غیره را که در زنجیره مواد غذایی قرار دارند مصرف کنند .

مواد لازم

  • ماهی : ۱ کیلو
  • فلفل سبز : ۴ عدد
  • سیر : ۵ حبه
  • زیره : ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه متوسط : ۳ عدد
  • پیاز متوسط : ۲ عدد
  • آرد : ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع : ۵ قاشق غذاخوری
  • گشنیز خشک : ۱ قاشق مربا خوری
  • زردچوبه : ۱ قاشق مربا خوری
  • تمرهندی : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • ادویه جنوب : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    ابتدا فلفل سبز ، سیر ، گشنیز خشک ، پیاز و گوجه را با هم چرخ می کنیم.

  •  مرحله ۲

    مواد چرخ شده را به همراه زیره ، زردچوبه و نمک در کمی روغن تفت می دهیم و می گذاریم تا کامل پخته شود.

  •  مرحله ۳

    سپس ماهی را که به قطعات کوچک خرد کرده ایم جداگانه مقداری تفت می دهیم.

  •  مرحله ۴

    پس از آنکه ماهی مقداری سرخ شده به مواد چرخ شده و پخته شده اضافه می کنیم.

  •  مرحله ۵

    تمر هندی را در آب خیس می کنیم و سپس آب آن را در خورش مورد استفاده قرار می دهیم.

  •  مرحله ۶

    آب تمر هندی را با ۲ قاشق آرد به غذا اضافه می کنیم و همه مواد را با هم مخلوط می کنیم.

  •  مرحله ۷

    در نهایت اجازه می دهیم تا تمامی مواد با هم مخلوط شوند و سس دلخواه به دست آید.

  •  مرحله ۸

    و در آخر پس از پخت کامل غذا را سرو می کنیم.

  • زمان مهیا کردن:۳۵دقیقه

  • زمان پخت:۲ساعت ۳۰دقیقه

  • زمان آماده سازی:۳ساعت

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:سیستان و بلوچستان

دستور تکمیلی این غذا

  • برای حفظ مواد مغذی بهتر است به جای چرخ کردن سبزیجات آن ها را به قطعات کوچک خرد کنید و اجازه دهید تا کامل پخته و نرم شوند.
  • برای این غذا بهتر است از ماهی جنوب که تیغ کمتری دارد استفاده کنید.
  • خورش را می بایست زمانی از روی حرارت بردارید که آب آن به اندازه کافی تبخیر و به سس تبدیل شده باشد.و ماهی ها به خوبی پخته شده باشند.
  • این غذا به همراه برنج سرو می شود.
  • این غذا وعده مناسبی برای نهار می باشد.
  • ماهی سرشار از اسید چرب امگا ۳ می باشد و برای پیشگیری از آلزایمر و بهبود بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا مفید می باشد.
  • ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند ، دارای مقدار زیادی ید می باشند و از ایجاد گواتر و عقب ماندگی ذهنی در کودکان جلوگیری می کنند.
  • زیره منبع خوبی از آهن ، منگنز و سایر املاح و ویتامین هاست.به هضم غذا کمک می کند و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اثرات ضد سرطانی دارد. همچنین از چسبندگی پلاکت ها و ایجاد لخته در عروق جلوگیری می کند؛ در نتیجه برای پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی بسیار مفید است.
  • زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی می باشد و برای پیشگیری از سرطان مفید است.
  • این غذا سرشار از فیبر می باشد و برای عملکرد مناسب معده و پیگشیری از یبوست و سرطان روده بزرگ توصیه می شود.

مطالب مرتبط

انار پلو

انار پلو

پلو کدو حلوایی

پلو کدو حلوایی

قیسی پلو

قیسی پلو