کوی ترشک (خورش کدو سبز)

کوی ترشک (خورش کدو سبز)

کوی ترشک (خورش کدو سبز) یکی از خورش های محلی استان مازندران است این خورش در شهرهای دیگر نیز تهیه می شود و در آنجا معمولا به همراه کدو از انواع گوشت یا مرغ برای خوشمزه تر کردن این غذا استفاده می کنند در مازندران این غذا را می توان یک مدل غذای گیاهی نام برد که بدون استفاده از هیچ گوشتی تهیه می شود و در واقع تا حدودی طعم ترشی نیز دارد.کدو طبعی معتدل دارد.ترشی این غذا به دلیل استفاده از آب نارنج در آن است همان طور که از نام محلی این خورش می توان فهمید که اگر طرفدار غذاهای ترش هستید خوردن آن را به شما توصیه می کنیم.البته این دلیل بر آن نیست که اگر در خانه آن را تهیه کردید باید خیلی ترش باشد.شما می توانید بر اساس ذائقه خود میزان ترشی این غذا را تعیین کنید.کدو سبز، از لحاظ علم گیاه شناسی ، در بخش میوه ها جای دارد ولی از نظر آشپزی و خورد و خوراک در بخش سبزیجات قرار دارد.این خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است که در پایین آوردن چربی خون و لاغری نیز مفید می باشد. کدو سبز از نظر تغذیه ای به عنوان یک منبع خوب ویتامین C، ویتامین A (به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن)، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته می شود.این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند. کدو سبز همچنین یکی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز می باشد. از دیگر مواد مغذی موجود در کدو سبز می توان به پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان، ویتامین K و… اشاره کرد.کدو سبز یکی از بهترین غذاهایی است که به پیشگیری از بیماری اسکوربوت، کبودی و… که در نتیجه ی کمبود ویتامین C به وجود می آید کمک می کند. از انواع دیگر خورش می توان به : خورش قلیه ترش ، خورش آلو مسما ، خورش سیب و آلبالو و خورش کدو حلوایی اشاره کرد.

مواد لازم

  • کدو سبز : ۴-۵ عدد
  • پیاز متوسط : ۱ عدد
  • گوجه فرنگی متوسط : ۲ عدد
  • روغن : به مقدار لازم
  • آب نارنج : نصف لیوان
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم

مراحل پخت

  •  مرحله ۱

    ابتدا پیاز را خرد کرده و تفت می دهیم.

  •  مرحله ۲

    سپس کدوی خرد شده را به آن اضافه می کنیم.و مقداری آنها را سرخ می کنیم.

  •  مرحله ۳

    در قابلمه را می گذاریم تا کدوها بپزند.

  •  مرحله ۴

    گوجه رنده شده را همراه با نمک ، فلفل و زردچوبه به کدوها اضافه می کنیم و می گذاریم تا خوب جا بیفتد.

  •  مرحله ۵

    در نهایت پس از پخت کامل غذا آب نارنج را اضافه می کنیم و میگذاریم چند قل بخورد سپس گاز را خاموش میکنیم.

  • زمان مهیا کردن:۱۰دقیقه

  • زمان پخت:۱ساعت

  • زمان آماده سازی:۱ساعت ۱۰دقیقه

  • مناسب برای:۴نفر

  • ملل:مازندران

دستور تکمیلی این غذا

  • این غذا با برنج سرو می شود ولی می توانید با نان هم میل کنید.
  • گوجه فرنگی را به صورت نگینی و با پوست خرد کنید.
  • بهتر است در طبخ غذا از روغن مخصوص سرخ کردنی وبا حرارت ملایم استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می توانید به این غذا گوشت یا مرغ نیز اضافه کنید.
  • کدوها را تمیز بشویید. سر کدو را جدا کرده و آن را به شکل دلخواه خرد کنید.
  • کدو ها را خوب سرخ کنید زیرا اگر خوب سرخ نشود طعم ناخوشیندی دارد.
  • این غذا وعده مناسبی برای نهار می باشد.
  • در ماه رمضان غذای مناسبی برای سحر است به شرط آنکه ترش نباشد.
  • گوجه فرنگی با داشتن مقادیر بالای لیکوپن(نوعی پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان قوی) برای پیشگیری از برخی سرطان ها مناسب است.
  • کدو سبز حاوی فیبر غذایی خوبی است.
  • در مجموع این غذا کم کالری و کم چربی می باشد که در کنترل وزن نقش به سزایی دارد.

مطالب مرتبط

کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی

تماتو ( تماتاو )
اش دندان

آش دندان